3 hyvää syytä, miksi sinun kannattaa panostaa henkilöstösi perehdyttämiseen

Kun yritykseesi tulee uusi työntekijä, miten hänet perehdytetään? Onko siihen olemassa suunnitelma? Onko se työntekijälähtöinen? Onko se digitaalisessa muodossa? Jos tunsit sydämessäsi piston ja muistelit sitä jotakin ikivanhaa paperinivaskaa tai ympäri organisaatiota siroteltuja yksittäisiä materiaaleja, tämä kirjoitus kannattaa lukaista. Kerron sinulle tutkittuja faktoja siitä, miksi sinun kannattaisi panostaa henkilöstön perehdyttämiseen.

 

Fakta 1: Epäonnistunut perehdyttäminen tulee yrityksille kalliiksi

Karu totuus on se, että kehno perehdytys tai sen puuttuminen kokonainen on kallista lystiä. Tiesitkö, että 86 % työntekijöistä päättää ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, jäävätkö he yritykseen? Kaikista kriittisin aika uudelle työntekijälle ovat ensimmäiset 45 päivää yrityksessä – tällöin tapahtuu jopa 20% kaikista irtisanoutumisista.

Huti menneet rekrytoinnit ovat yritykselle kalliita. Työterveyslaitoksen muutama vuosi sitten toteuttaman Johda tuottavasti -tutkimuksen  mukaan uusien ihmisten rekrytointi, perehdytys, huono sitoutuminen ja suoriutuvuus muodostaa ison hintalapun, sillä yksittäinen rekrytointi maksaa arvion mukaan noin 5000 euroa ja perehdytys toisen mokoman. Pikkurahoista ei siis ole kyse. Tästä voi laskea nopealla matikalla, että pahimmillaan epäonnistunut työntekijäkokemus ja perehdytyksen huono laatu voi nakertaa yli kymppitonnin loven, puhumattakaan vahingosta yrityksen työnantajakuvalle.

Hyvän perehdytysohjelman avulla suurempi osa uusista työntekijöistä jää yritykseen. Lisäksi onnistuneen perehdytyksen on tutkitusti havaittu lisäävän liiketoiminnan tuloksia. Perehdyttäminen ei ole siis joku pikkuhomma, jonka uuden työntekijän kollega tai esimies voi tehdä ehtiessään (koska ilman yrityksen selkää perehdytysprosessia he eivät takuuvarmasti ehdi sitä tehdä, tai lopputulos on vähän sinnepäin). Jos haluat, että yrityksessäsi ei tehdä yllä kuvattuja mokia, tee perehdytyksen tärkeys selväksi itsellesi ja organisaatiollesi. Perehdytyksen avulla voit säästää rahaa – tai menettää sitä. Moni yritys narskuttaa hampaitaan, sillä perehdyttämiseen ei haluttaisi investoida (koska eihän siihen ennenkään ole satsattu) – mutta jos yrityksesi ovi käy tiuhaa tahtia uusien työntekijöiden perässä, on sen lasku jokatapauksessa aikamoinen.

Digitaalinen perehdyttäminen voi sitä paitsi maksaa itsensä takaisin: kun perehdytyksen kerran suunnittelee hyvin ja digitalisoi, se vähentää jatkossa perehdyttämiseen menevää aikaa ja kuluja. Toisin sanoen pyörää ei tarvitse joka kerta keksiä uudelleen.

Fakta 2: Hyvän perehdytysohjelman avulla työntekijöistä tulee nopeammin tehokkaampia

Uuden työn aloittaminen on innostavaa – mutta samalla henkisesti raskasta. Työntekijä joutuu opettelemaan valtavasti uusia asioita, jotka valitettavan usein lähinnä kipataan hänen niskaansa ensimmäisten päivien tai viikon aikana. Uuteen työhön asettumiseen menee aikaa, ja monesti yrityksissä pidetään itsestäänselvänä, ettei uusilta työntekijöiltä voida odottaa tehokkuutta työsuhteen alussa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään luonnonlaki, vaan sitä voi parantaa perehdyttämisohjelman avulla. Tutkimusten mukaan perehdytys voi nostaa uuden työntekijän tehokkuutta jopa 70 prosenttia. Case-esimerkki Ruotsista: ruotsalainen yritys Willy’s halusi, että heidän kesätyöntekijänsä pääsisivät nopeammin sisään työhönsä. He ottivat käyttöönsä digitaalisen perehdyttämisprojektin, jonka tavoitteena oli vähentää perehdytykseen kuluvaa aikaa ja esimiesten tarvetta vastailla kesätyöntekijöiden toistuviin ja päällekkäisiin kysymyksiin. Projekti oli monella tapaa menestys ja esimiehet pitivät ohjelmaa loistavana – jopa 74 % heistä ilmoitti, että kesätyöntekijöistä tuli aiempaa nopeammin tehokkaita. Tämän säästetyn ajan ansiosta Willy’s säästi yhteenä 523.180 SEK. Tätä projektia veti yhteistyökumppanimme ja voit lukea lisää casesta täällä.

MIT:n tutkimusartikkelin mukaan perehdytykseen ei tarvitse suoltaa valtavia määriä rahaa, vaan suhteellisen pienenkin panostuksen on havaittu vähentävän irtisanoutumisia ja lisäävän sitoutuneisuutta. Lisäksi se parantaa työntekijän mielikuvaa uudesta organisaatiosta ja lisää hänen työnsä laatua ja määrätietoisuutta. Perehdytys ei siis ole vain kivaa näpertämistä, joihin viitataan juhlapuheissa – siitä voi tehdä yrityksen valttikortin, josta hyötyy sekä uusi työntekijä että yritys.

 

 

Fakta 3: Hyvä perehdytys keskittyy ihmisiin, eikä prosesseihin

Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa vain 12% yrityksien työntekijöistä piti oman organisaationsa perehdytystä onnistuneena. Toisin sanoen 88 % mielestä se oli huonoa.

Miksi? Yli 400 yritystä kartoittaneessa tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa yrityksistä perehdyttää uutta työntekijää vain ensimmäisen viikon ajan. Tämä on aivan liian vähän, ja lähinnä aiheuttaa ahdistusta ja kaaoksen tuntua uudelle työntekijälle.

Yksi olennainen syy on, että yritysten perehdytys ei ole työntekijälähtöistä. Kuinka hyödyllistä uudelle työntekijälle on, että hänelle kerrotaan yksityiskohtaisesti vaikkapa kymmenen sellaisen eri lomakkeen täyttöohjeet, joita hänen ei tarvitse käyttää vielä moneen kuukauteen? Tämä onkin yksi perehdyttämisen perisynneistä. Monesti se keskittyy kuvaamaan esimerkiksi prosesseja tai selostamaan erilaisten paperitöiden tekemistä. Sen sijaan perehdytyksen tulisi palvella uutta työntekijää. Mitä hänen tarvitsee tietää? Mitä hänen tulee osata? Työn alussa häntä kiinnostavat takuulla enemmän käytännön asiat kuin jonkin lomakkeen täyttöohjeet.

Tärkeää on myös, että perehdytys ei ole yhden päivän tai viikon informaatio-oksennus. Sen sijaan uusi ja olennainen tieto tulisi pilkkoa järkeviin osiin, joka on saatavilla digitaalisesti – näin uusi työntekijä pystyy käsittelemään ja sisäistämään ne helpommin. Hänen ei myöskään tarvitse käydä yhtä raskaan henkisen mankelin läpi, kun kaikki olennainen on koottu samaan paikkaan ja siihen voi halutessaan palata.

Esimerkiksi me Remalla suunnittelemme digitaalisia perehdyttämisohjelmia, jotka alkavat jo ennen kuin uusi työntekijä aloittaa uudessa työssään. Tämän voi hoitaa helposti, kun perehdyttämisen tukena käytetään ketterää digitaalista oppimisalustaa Promotea.

Ratkaisu: Tee yrityksesi perehdytyksestä digitaalista 

Jos haluat panna yrityksesi perehdytyksen kuntoon, ajattele sitä digitaalisena oppimismatkana. Digitaalinen perehdytys mahdollistaa:

  • ketterän vuorovaikutuksen ihmisten välillä (joka on avain sitoutumiseen)
  • esimiehen mukanaolon ja palautteen
  • toimivuuden ilman asennuksia kaikilla laitteilla, joten perehdytys voidaan aloittaa ennen ensimmäistä työpäivää (preboarding)
  • perehdytys etenee, vaikka esimies sattuisi tipauttamaan kapulan
  • digitaalisuuden myötä kaikki perehdyttämiseen liittyvä on samassa paikassa. Lisäksi voit helposti muokata ja päivittää sisältöjä + mitata ja seurata perehdytystä

Erinomainen digitaalinen perehdytys palvelee sekä työntekijää että yritystä. Sen tunnistaa siitä, että se on räätälöity juuri sinun yrityksesi tarpeisiin (liukuhihnatavaran hankkiminen olisi ihanan helppo oikotie, mutta valitettavasti se ei tuota tässä kirjoituksessa kuvattuja tuloksia) ja aina ensisijaisesti työntekijälähtöistä.


Juuri sitä, mitä yrityksesi perehdytys tarvitsee? Nappaa tästä talteen maksuton opas, jonka avulla voit luoda suunnitella perehdytysohjelman.

Olisiko sinun yrityksessäsi tarvetta hyvin suunnitellulle perehdytysohjelmalle? Me luomme Remalla asiakkaillemme digitaalisia perehdyttämisohjelmia, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja parhaisiin käytänteisiin. Perehdytys räätälöidään juuri sinun yrityksellesi ja tarpeillesi sopivaksi. Voit lukea palvelusta lisää täällä. Jos haluat jutella kanssamme, yhteystietomme löytyvät täältä.

Samankaltaiset artikkelit