Missä kunnossa valmentajasi on?

Valmentaminen ei toimi. Siksi se ei mene enää kaupaksi.

Näin yksinkertaista se on – perinteisten valmennus- ja koulutusfirmojen tarjoamat palvelut eivät asiakkaiden mielestä tuota riittävästi hyötyä. Siksi niitä ei osteta. Sen miten markkinat ovat äänestäneet vaikkapa myyntivalmentajien palveluista euroillaan, voi helposti tarkastaa täältä.

Mikä perinteisissä valmennuksissa sitten on vikana? Ne eivät keskity valmennettavien asioiden siirtymiseen todella käyttöön oikeaksi osaamiseksi arkipäivässä. Ne keskittyvät asioiden valmentamiseen. Sen ovat myös huomanneet asiakkaat – kukaan ei osta hyödytöntä palvelua vuodesta toiseen. Ei Suomessa, eikä ulkomailla. Tutkimusten mukaan 15%:a hyviin valmennuksiin osallistuvista ammattilaisista pystyy oikeasti siirtämään valmennuksen opit todellisiin tilanteisiin pysyvästi. Toisin on meillä.

Asiat voi tehdä toisin

Rema voi olla rinta rottingilla, sillä yrityksemme teki viime vuonna todella kovaa myynnin kasvua. Miksikö? Siksi, että sekä asiakkaamme että me Remalla olemme kyllästyneitä tehottomiin valmennuksiin. Koko ajattelutapa pitää nyrjäyttää sijoiltaan: valmennusohjelman  pitää kummuta tutkitusta tiedosta ja käytännön arjessa toimivista nykyaikaisista ratkaisuista. Aidosti tehokas valmennus ei siis yritä potkia kuollutta hevosta liikkeelle vaan viilettää jo moottoritiellä toimivan moottorin kanssa.

Ai onko katetta puheille, muutakuin se mitä markkinat ovat euroillaan äänestäneet? The Brinkerhoff Evaluation Institute (BEI) tutki Dr. Brinkerhoffin johdolla erään suuren pohjoismaisen esimiestyön kehitysprojektimme tuloksia viimevuonna. Kun tyypillisesti “soft skill”-valmennusten jälkeen 5%-20%:a osallistujista pystyy viemään valmennuksen aiheet pysyvästi arkeensa asti, onnistui kyseisessä projektissa 80% esimiehistä säännöllisesti soveltamaan valmennettavia asioita arkipäivän tilanteissa. Kun ohjelmaan osallistui satoja esimiehiä, niin voi aika helposti laskea kuinka paljon enemmän ja paremmin kyseisessä yrityksessä tänä päivänä esimiehet antavat palautetta, coachaavat ja ylipäätään johtavat yrityksen ihmisiä. Se näkyy, tuntuu ja vaikuttaa.

Hyvät neuvot kalliit – ja hyödyttömät

Oikea valmennus lähtee aidosta auttamisen halusta – halusta parantaa toimintaa siellä missä sillä on merkitystä, eli todellisissa arjen tilanteissa niin myynnissä kuin johtamisessa. Mistä kertoo se, että yritysvalmennusta tarjoavat suuret firmat rämpivät itse suolla? Mitä voi päätellä siitä, jos suutarin lapsilla ei ole kenkiä? Ostaisitko itse huonokuntoiselta personal traineriltä apua oman fyysisen kuntosi kehittämiseen?

Reman menestysresepti ei ole rakettitiedettä: Tuloksellinen kehityshanke suunnitellaan toteutetaan ja johdetaan yhdessä asiakkaan kanssa maaliin asti. Maali on haluttujen asioiden siirtyminen arkipäivän tilanteisiin, ei mikään muu. Asiakkaamme ovat tyytyväisiä, kun opittu siirtyy käytäntöön, sinne missä tulokset tehdään. Samoin kuin hyvät salivalmentajat, emme popsi pukukopissa pitsaa ja huutele ovenraosta treeniohjeita, vaan hikoilemme yhdessä asiakkaidemme kanssa tulosten eteen. Näin molemmat saavat mielettömiä tuloksia aikaan. Niin siis hikoilemme myynnin ja johtamisen kehityshankkeissa. Pitsaa kyllä popsimme.

THNX & RSPCT,

Aki Sopanen



Kiinnostaako, miten saamme asiat arkeen? Lue lisää valmennuksiemme lähtökohdista täältä.

Samankaltaiset artikkelit

Leave a comment

Sinun pitää olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi.