Voiko yritysvalmennuksilla taata liiketoiminnan tuloksia?

Mitä jos voisit saada rahasi takaisin, jos yrityksesi tilaama valmennus ei tuota tuloksia? Tällainen ajatus voi kuulostaa ihan reilulta, mutta kuinka monesti olet tällaisen oikeasti ostanut tai tällaiseen valmennukseen osallistunut? Monelle yritysvalmennuksesta tulee mieleen motivaatiolauseita pursuileva päivä, jonka aikana juodaan kahvia, katsotaan läpi innostavia powerpointeja ja saadaan valmennusyrityksen mainoskynä mukaan.

Miten tällainen perinteinen valmennus voisi muka taata liiketoiminnan tuloksia?

Ei se voikaan. Tai näin ajatteli professori Robert Brinkerhoff, joka aikanaan lähti tutkimaan valmentamisen vaikuttavuutta. Vuosikymmenten tutkimuksien aikana hän selvitti, että valmentamisen tulokset voidaan tosiaan taata – mutta siihen eivät pysty pullakahvittelut tai motivaatiorimpsut.

Ennakkokäsitykset romukoppaan

Unohdetaan uskomukset ja keittiöpsykologia ja luotetaan mieluummin tieteeseen ja tutkimukseen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että monet tulokselliseen valmennukseen liittyvät ennakkokäsitykset ovat virheellisiä. Voisi esimerkiksi kuvitella, että yritysvalmennuksesta paljon innostunut työntekijä sitoutuu oppimaansa paremmin tai että pelkkä monien uusien asioiden oppiminen on olennaisinta. Näin ei kuitenkaan tutkimusten perusteella ole. Yritysvalmennusten innostavuus tai osallistujien kokema oppimisen määrä eivät yksinkertaisesti ennusta valmennuksen tuloksellisuutta.

Mikä on sitten aidosti tuloksia tuottavan valmennuksen resepti?

Siinä ei ole oikeastaan mitään vallankumouksellista. Odotukset ohjaavat meidän käyttäytymistämme. Valmennuksiin osallistuvien täytyy siis ymmärtää valmennuksen tavoitteet sekä oman työnsä että yrityksensä kannalta jo etukäteen, sitoutua muutoksen aikaansaamiseen henkilökohtaisella panoksellaan ja tehdä konkreettisia asioita sen eteen. ”Miksi olet täällä?” on hyvä kysymys ennen valmennuksen alkamista aamukahveilla. Vastaus kysymykseen ennustaa tulevia tuloksia jo aika vahvasti. Jos kaveri on ”täällä” innoissaan ”oppimassa uutta”, jäävät liiketoiminnan tulokset usein haaveiksi. Jos taasen kaveri on ”täällä” parantamassa valmennuksen jälkeen ”näitä ja näitä” tilanteita omassa työssään ja sitä kautta vaikuttamassa ”näihin ja näihin” liiketoiminnan tavoitteisiin, on ennuste vaikuttavuudesta huomattavasti parempi.

Tutkimuksista näkyy selvästi myös se, että mitä läheisemmin valmennuksen tavoitteet liittyvät yrityksen strategiaan, niin sitä vahvempia ovat myös tulosvaikutukset. Moni meistä motivoituu tekemään merkityksellisiä asioita. Kirkkoa rakennamme mielellämme, mutta kivien hakkaaminen voi joskus maistua, noh kivien hakkaamiselle. Hyvä valmennus tähtää työntekijöiden arjen tekemisen tehostamiseen ja parantamiseen oleellisissa asioissa, ei vain uusien asioiden oppimiseen tai kivan virkistyspäivän tarjoamiseen.

Jokainen valmennus täytyy räätälöidä

Hyvä valmennus ei ole myöskään one size fits all -tyylinen liukuhihnatuote. Erinomaiset valmennukset suunnitellaan yhdessä yrityksen kanssa ja niille asetetaan realistiset, selkeät tavoitteet. Niiden kohdalla varmistetaan, että ne sopivat yrityksen omaan kulttuuriin ja sääntöihin. Projekti tulee myös johtaa tuloksellisesti maaliin saakka.

Yritysvalmennuksella voidaan siis taata liiketoiminnan tuloksia – mutta silloin se pitää tehdä oikein ja sen eteen pitää kaikkien tehdä yhdessä töitä, niin valmentajan, esimiesten kuin osallistujienkin.

Tässä lyhyt video siitä miten me Remassa toimimme, jotta projektimme asiakkaidemme kanssa myös tuottavat liiketoiminnan tuloksia.

Samankaltaiset artikkelit

Leave a comment

Sinun pitää olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi.